Akademik Sanatcı (Pompiers)
Akademik Sanatcı (Pompiers)
Fransa’da 19. yy’da sanat ortamında söz sahibi olan kesim, Akademik sanatçılardır. Fransız Devrimi’nden sonra sanat devletin bir parçası oldu. Sanat eserini devlet sipariş ediyor ve sanat ortamını da devlet düzenliyordu. Akademik sanatçılar devlet tarafından desteklenen sanatçılardır.
19. yy Fransa’sında bir sanatçının meslek yaşamı belirli bir düzeni izlerdi. İlk önce Güzel Sanatlar Okulu’nda eğitim, daha sonra en umut verici öğrenciler için Roma bursu, daha sonra resimlerinin her yıl ya da her iki yılda bir düzenlenen Devlet Resim Sergisine kabulu ve ardından resimlerinin Palais du Luxembourg’a yani Fransa’nın o dönemdeki modern sanat müzesine alınması ki bu da o sanatçının resmen onaylandığını gösterirdi. Tüm bu yollardan başarıyla geçen sanatçı sonunda da Akademiye seçilirdi. Hem Güzel Sanatlar Akademisi’nin hem de sergi jürilerinin tuttuğu ve en önemli devlet siparişlerini alan bu “resmi” sanatçıların takma adı “pompiers” dir. Pompiers teriminin ressam David’in Sabinler tablosunda çıplak erkek modellere klasik heykellere benzesin diye itfaiyeci başlığı giydirerek poz verdirmesinden kaynaklandığı sanılır. Ancak pompiers kelimesindeki “pomp” yani debdebe, azamet iması da bu lakabın seçiminde etkili olmuştur. “pompiers” genelde yaşamları boyunca çok ün kazanmış ve çok takdir toplamış sanatçılardır.
__________________
TUALİM
|