Tualim.net
>
Biçimlendirme Teknikleri
>
Biçimlendirme Teknikleri (3 Boyutlu)
>
Rölyef
Kabartma Sanatı Rölyef
Nickiniz
Beni hatırla
Şifreniz
Kayıt ol
Yardım
Topluluk
Ajanda
Sosyal Linkler
Üye Listesi
Seçilene git...
Kabartma Sanatı Rölyef
Rölyef
kategorisinde açılmış olan
Kabartma Sanatı Rölyef
konusu , ...
Konu Bilgileri
Konu Başlığı
Kabartma Sanatı Rölyef
Konudaki Cevap Sayısı
0
Şuan Bu Konuyu Görüntüleyenler
Görüntülenme Sayısı
8499
LinkBack
Seçenekler
Stil
02.01.10, 23:28
#
1
Kullanıcı Profili
Renklerin Dansı
S.Moderators
Tualim.Net
Renklerin Dansı
Kullanıcı Bilgileri
Üyelik tarihi: May 2009
Üye No: 27
Mesajlar: 3.656
Konular: 2075
Kabartma Sanatı Rölyef
KABARTMA SANATI RÖLYEF
Büyük Selçuklu devri mimarları, ana malzeme olan tuğlayı süslemede kullanmalarının yanında, stüko üzerinde yaptıkları kabartmalardan da geniş ölçüde faydalanmışlardır. Kufi yazıyla elde edilen kabartma süslemeler, Selçuklu mimarisinin karakteristik özelliği olarak kabul edilir. Merv, Nişabür ve Kazvin’de bulunan Selçuklu eserleri, bu mimarinin kabartma süslemelerinin en güzel örnekleridir.
Rölyef süslemeler, Selçuklu mimarisinin karakteristik özelliği olarak kabul edilir. Daha sonra Anadolu Selçuklu mimarisinde süs unsuru ön planda yer alır. Binalar geniş süslemeye imkan verecek tarzda inşa edilmiş gibidir. Kapı, pencere, söve ve friz gibi unsurlar şerit, örgü kabara ve palmet gibi kabartmalarla bezenmiştir. Taş işlemeciliğinin ilerlediği Anadolu Selçuklu mimarisinde özellikle portallerde rumi denilen süsleme şekli kabartma alarak tatbik edilmiştir. Bu devre ait kabartma süslemeye en iyi örnekler, Divriği Ulu Cami, Karatay Medresesi, Niğde Alaaddin Camii Portali, Konya Sırçalı Medrese, Erzurum Çifte Minareli medresede görülür.
Osmanlı sanatında taş işçiliği üç ana grupta toplanır:
1. Kabartma,
2. Şebeke,
3. Renkli taş.
İlk devir Osmanlı mimarisinin taş süslemesinin önemli bir kısmını kabartmalar teşkil eder. Yuvarlak, sivri profilli veya düz yüzeyli olmak üzere çeşitli teknikler alçak kabartma olarak tatbik edilmiştir. İznik Yeşil Camii taş süsleme sanatının en iyi örneklerine sahiptir. Sütun ve paye başlıkları ile kemer yastıklarında görülen lotus ve palmet motifleri düz satıhlı kabartma tekniğiyle yapılmıştır. Bursa Yıldırım Camii’nde ise kabartma klasikleşmiş bir görüntü içindedir. Mukarnasın bol ve ince işçilikle kullanılması camiye ayrı bir özellik kazandırmaktadır. Bursa Yeşil Camii ise, klasik devirde Osmanlı taş işçiliğinin varacağı en olgun seviyede süslemelere sahiptir. Edirne Üç Şerefeli Camii’nde de taşa işlenmiş kabartma yazının en girift istifli örneklerinden biri portalinde görülebilir.
Rölyef ( kabartma) olarak yapılmış süslemeler, mimari yapılarda taşa, mermere işlendikleri gibi ahşaptan yapılmış eşyalar üzerinde de görülür.Şamdan kapı tokmağı gibi madeni eşyalarda, kapı,pencere kenarı, rahle, dolap, çekmece gibi ahşap eşyalarda rölyef şeklinde yapılmış süslemelere çok rastlanır. Mimari eserlerin dış veya iç cephelerinde yapının görülecek yerlerinde taş veya mermer üstlerinde de rölyefler kullanılmıştır.
Çok çeşitli zevklerin, işçiliğin ve motif bileşimlerinin ortaya konulduğu Osmanlı mimari sanatı, 17. asırdan sonra klişeleşmiş ve rumi grubu ile mukarnasın bol kullanıldığı eserler vermeye başlamıştır.
TÜRLERİ
Alçak ve yüksek rölyef olmak üzere ikiye ayrılır. Yüzey yükseltilerek yapılıyorsa
“Yüksek Rölyef”
çökertilerek yapılıyorsa
“Alçak Rölyef”
adını alır.
Yapılan çalışmalar daha çok
“Yüksek rölyef”
esasına uygundur.
Eski Türk evleri
Çeşmeler
Camiler
Eski tarihi sokaklar
Konaklar
Saraylar
Yöresel taş evler
Yalılar
İç mekanlar
Saray, camii içleri
İnsan figürleri gibi çeşitlilik içerir.
SANATTA FARKLI BİR BOYUT RÖLYEF
Rölyef, yapılması planlanan bir projenin boyutlandırılarak zeminden yükseltilmesi anlamını taşımaktadır. Rölyef sanatta farklı bir boyuttur. Çalışma aşamalarında zaman zaman resimle, heykeltıraşlıkla, mimarlıkla ve iç mimarlıkla bütünleşir. Çeşitlilik içerdiği için insanı ve ruhu sıkmaz, değişik sanat dallarında da bilgi edinme olanağı sağlar. Oldukça zengin eski mimari yapılarımız eski Türk evlerimiz, sokaklarımız camilerimiz, çeşmelerimiz rölyef ile ruh kazanır. Çok zevkli rölyef çalışmaları seçilen modele göre bire bir uygun yapılmaktadır. Malzemeleri kolay bulunabilen fazla masraf gerektirmeyen ince çalışılması gereken bir branştır. Zamanla gelişen ve değişim gösteren rölyef branşında günümüzde eski tarihi sokaklar, camiler, konaklar, yalılar gibi yapıların dışında saray cami içleri, eski hamam içleri ve insan figürleri de bire bir aslına uygun olarak çalışılmaktadır.
KULLANILAN MALZEMELER
Karton, mukavva, kurşun kırmızı kalem, silgi, cetvel, yapıştırıcı, silikon, şeffaf band, ahşap kaplama (gül,ceviz,maun vs.), düz ince ve desenli mantar, asetat, dantel, güpür, fisto, kurdela, sarı yaldız kağıt, ince tel, boncuk, makas, maket bıçağı, beyaz tutkal alçı
Rölyef malzemeleri çalışılacak modele göre çeşitlilik gösterir.
Kalıp hazırlarken :
Milaj kağıdı, kurşun kalem, silgi, cetvel, karbon kağıdı, karton, makas, maket bıçağı.
Kaplama yaparken:
Ahşap kaplama ( ceviz, gül, maun, çam, armut v.s) asetat
Perde yapımında :
Kurdela, fisto, tül
Modeli yerleştirmek için uygun ölçüde kasa
Kasa hazırlığında :
Gökyüzü ve yer eğimi için mukavva, silikon,alçı, tutkal
Boyama için renkli su bazlı boylar ve vernik kullanılmaktadır.
YAPILIŞI
Seçilen projeye çalışmak istediğiniz ebatlarda fotokopi ile büyütür. Fotokopimiz renkli ve renksiz olmalıdır. Renkli fotokopimiz renklendirmede renksiz olan ise kalıp çıkarmada kullanılır.
Renksiz Fotokopide:
1.)
Çalışılacak olan ev, duvar evin pencerelerinin ve kapısının kırmızı kalem ile hatları belirlenir.
2.)
Sarı karbon kağıdı ile kartona çizilen hatlar aktarılır.
3.)
Karton üzerinde pencere ve kapılar maket bıçağı ile oyulur. İnce kurdela, fisto, tül ile perde çalışması tamamlanır.
4.)
Ahşap kaplamalar ince şeritler halinde kesilir. Karton üzerine aktardığımız ev kalıbı üzerine kaplamalar üst üste gelecek şekilde yapıştırılır.
5.)
Pencere ve kalıpların çerçeveleri ve derinlikleri farklı renkli kaplama ile çalışılır.
6.)
Projeye uygun kapı çalışması ahşap kaplama ile yapılır ve çalışması bitmiş olur.
7.)
Ev modele uygun olarak ebatları belirlenmiş kasanın içine silikon yardımı ile yapıştırılır.
8.)
Oluklu mukavva kiremit rengi boyanır ve ½ cm kalınlığında şeritler halinde kesilir.
9.)
Şeritler halinde kesilen boyanan oluklu mukavva modele uygun evlerin damını oluşturacak şekilde çalışılır.Saçak payları verilir, süslemeleri yapılır.
10.)
Monte edilen evin taban kısmına mukavva ile yol eğimi verilir. Üzerine alçı – tutkal karışımı dökülür. Bıçak yardımı ile yol çalışması yapılır. Kuruyunca boyanır.
11.)
Ağaçlandırma için uygun olan ebatlarda kuru dallar veya kalın telin üzerine nişasta un tutkal yardımı ile hazırladığımız seramik hamuru kaplanarak ağaç gövdesi dalları yapılır kuruması beklenir. Kuruyunca renklendirilip ağaç ithal yosun, kıvırcık talaş ile yeşil yaprakları çalışılır. Toplanarak boyanır. Modele uygun çalışmamız tamamlanmış olunur.
İyice kuyunca yarı mat vernik ile verniklenir. Eğer rölyefte seçtiğimiz iç mekan çalışması ise ;
1.)
İstediğimiz büyüklükte modelimizin fotokopisi renkli renksiz çektirilir.
2.)
Önce arka plan kalıbı monte edilecek kasaya göre mukavvadan hazırlanır. Eğer var ise kapı cam maket bıçağı yardımı ile oyulur.
3.)
Projede bulunan koltuk masa v.s. nin mukavvadan kalıpları çıkarılır. Koltuk minderleri masa örtüsü v.s nişasta, un tutkal hazırladığımız seramik hamuru ile çalışılır.( Seramik hamuru talk pudrası ve merdane yardımı ile istenilen incelikte açılır.) Çalışılan koltuk masa v.s. kurumaya bırakılır.
4.)
Eğer projede insan figürü var ise;
a.)
Fotokopiden figürlerin kalıpları mukavvaya çıkarılır. Mukavvanın üzerinbe peçete tutkal yardımı ile göğüs, omuz, bacak, kol, yükseklikleri verilir.
b.)
Yüz kalıpları kullanarak modele uygun yüz şekli seçilir. Seramik hamuru ile yüz çalışılır. Figür kalıbına yapıştırılır.
c.)
Modele uygun giysi çalışması seramik hamurunu merdane yardımı ile ince açılarak çalışılır.
d.)
Kuruduktan sonra tonlanarak boyanır.
5.)
Hazırlanan boyanan arka fon yardımcı objeler ve insan figürleri modele uygun olarak yerleştirilip boyanır.
6.)
Boyalar kuruduktan sonra verniklenir.
KULLANILDIĞI ALANLAR
Rölyef mimaride süsleme olarak, süs eşyaları, kuyumculuk, resim, heykeltıraşlık, teknik resim gibi sanat kollarında gıda sektöründe süslemede kullanılır.
ÖRNEKLER
DAĞ EVİ
GÖNÜL KÖŞKÜ
PEMBE YALI
__________________
T
U
A
L
İ
M.
N
E
T
Bookmarks
Google
Etiketler
kabartma
,
rölyef
,
sanatı
«
önceki Konu
|
sonraki Konu
»
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor.
(0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
Seçenekler
Yazdırılabilir şekli göster
Sayfayı E-Mail olarak gönder
Stil
Normal
Hybrid-Şeklinde gösterime geç
Ağaç şeklinde gösterime geç
Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz
Yok
Cevap Yazma Yetkiniz
Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz
Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz
Yok
BB code
is
Açık
Smileler
Açık
[IMG]
Kodları
Açık
HTML-Kodu
Kapalı
Trackbacks
are
Açık
Pingbacks
are
Açık
Refbacks
are
Açık
Forum Rules
Benzer Konular
Konu
Konuyu Başlatan
Forum
Cevaplar
Son Mesaj
Avustralya Aborjinleri Mitolojisi Sanatı - Aborjin Sanatı - Aborjin Sanatı ve Müzik
Gökkuşağı
Mitoloji / Mitoloji Tarihi / Mitolojik Kahramanlar ve Karakterler
0
03.10.12
23:59
Alüminyum Folyo Kabartma(rölyef) Çalışması
Tualim
Rölyef
3
24.07.10
19:34
Ahşap Rölyef Ev Örnekleri-Ahşap Rölyef Ev Modelleri
Renklerin Dansı
Rölyef
0
02.01.10
22:17
Rölyef Sanatı
Tualim
Rölyef
0
26.03.09
15:09
Rölyef Nedir
Tualim
Rölyef
0
26.03.09
14:55
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman:
18:52
.
Bize Yazin
-
Tualim.Net
-
Arşiv
-
Yukarı git
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 RC 2
Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
LinkBack
LinkBack URL
About LinkBacks
Bookmark & Share
Digg this Thread!
Add Thread to del.icio.us
Bookmark in Technorati
Tweet this thread
Share on Facebook
Spurl this Thread!